|
www.osiedlepoezji.fora.pl Forum Warszawskiego Osiedla Poezji i Popradzkiej |
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Bodziak
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI/80
|
Wysłany: Śro 22:09, 23 Kwi 2008 Temat postu: Regulamin Wspólnoty |
|
|
Witam,
myślę, że warto byłoby stworzyć Regulamin naszej wspólnoty. Oczywiście należy się dokładnie najpierw zastanowić co byśmy chcieli w nim zamieścić i jak dokładnie powinien on wyglądać.
Uważacie, że to dobry pomysł?
Jeśli tak, to mam prośbę, jeśli ktoś widział już takie Regulaminy (np. w innych Wspólnotach) niech weźmie je na nasze kolejne spotaknie abyśmy mogli je obejrzeć, porównać i zorientować się co nam może się przydać.
Pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Wto 19:14, 06 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Witam
Poniżej wklejam projekt regulaminu wspólnoty który jest niezbędny w naszym wspólnym funkcjonowaniu w przyszłości.
Proszę traktować ten dokument jako draft - oczywiście ewentualne zmiany zgodne z literą prawa są możliwe.
Projekt
REGULAMIN WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ
Osiedla ...............
I. Postanowienia ogólne
§1
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład nieruchomości nr ... przy ul................ w Warszawie tworzy Wspólnotę Mieszkaniową w oparciu o Ustawę o własności lokali (Dz.U. Nr 85 z dnia 24.06.1994 r., poz.388 z późniejszymi zmianami).
§2
Wspólnota może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.
§3
1.Udział właściciela lokalu we współwłasności nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.
2.Grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego nie wyodrębnione lokale, stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych.
II. Prawa i Obowiązki Właścicieli
§4
1.Wszystkim współwłaścicielom nieruchomości przysługują takie same uprawnienia. Odnosi się to także do ich obowiązków.
2.Właściciele mają prawo do korzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem.
§5
1.Każdy właściciel ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną.
2.Każdy właściciel może zażądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, jeżeli Zarząd nie został powołany, lub narusza zasady prawidłowej gospodarki.
§6
1.Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej w części przekraczającej wydatki związane z jej utrzymaniem przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.
2.Właściciele ponoszą wydatki związane z utrzymaniem ich lokali z zastrzeżeniem par.9 ust.7, uczestniczą w kosztach związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Wydatki związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i zarządu obciążają właścicieli proporcjonalnie do posiadanego udziału i są wpłacane w formie ustalonej zaliczki.
§7
1.Właściciele są zobowiązani do przestrzegania Regulaminów wprowadzonych w życie prawomocnymi Uchwałami Wspólnoty.
2.Właściciele są zobowiązani do utrzymywania lokalu w należytym stanie i korzystania z nieruchomości wspólnej w sposób nie utrudniający korzystania z niej przez innych właścicieli oraz do współdziałania na rzecz ochrony wspólnego dobra.
3.Na żądanie Zarządu lub administratora właściciel lokalu jest zobowiązany zezwolić na wstęp do stanowiących jego własność lokali oraz pomieszczeń ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu lub usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje.
III. Zarząd Nieruchomością Wspólną
§8
1.Organami Wspólnoty są:
a) Zebranie Wspólnoty
b) Zarząd Wspólnoty
c) Komisja Rewizyjna Wspólnoty
2.Zarząd sprawowany jest w sposób określony w rozdział 4 Ustawy o własności lokali z uwzględnieniem postanowień szczególnych zawartych w niniejszym Regulaminie.
§9
Zebranie Wspólnoty.
1.Zebrania Wspólnoty zwoływane są przez Zarząd z inicjatywy Zarządu lub każdorazowo na wniosek 1/10 ogółu właścicieli 1.liczonych udziałami. W takim przypadku Zarząd ma obowiązek zwołać zebranie w terminie miesiąca od wpłynięcia wniosku.
2.Zarząd jest zobowiązany zwołać coroczne Zebranie Wspólnoty co najmniej raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale każdego roku. Jeżeli Zarząd tego w terminie nie uczyni, zebranie może zwołać każdy z właścicieli.
3.Organizacja zwołanych zebrań spoczywa na Zarządzie.
4.O terminie i miejscu zebrania, Zarząd powiadamia właścicieli najpóźniej 1 tydzień przed planowanym terminem .
5.Zebraniom zwołanym przez Zarząd przewodniczy członek Zarządu, zebraniom zwołanym przez właścicieli może przewodniczyć jeden z właścicieli wybrany na zebraniu.
6.Zebranie jest ważne jeśli zostało prawidłowo zwołane i obecnych jest więcej niż połowa liczby uprawnionych udziałów.
7.Do kompetencji Zebrania Wspólnoty należą sprawy przekraczające zakres zwykłego zarządu, a w szczególności:
uchwalenie Regulaminu Wspólnoty i wprowadzanie zmian do Regulaminu Wspólnoty, określenie sposobu zarządu i administrowania nieruchomością wspólną, powołanie Komisji Rewizyjnej, w przypadku gdy Komisja Rewizyjna nie zostanie powołana każdy właściciel ma prawo kontroli zgodne z kompetencjami Komisji Rewizyjnej (zastosowanie ma par.11 ust.5,6) wybór Zarządu Wspólnoty i Komisji Rewizyjnej, ustalanie wysokości opłat w formie zaliczki na pokrycie wszystkich kosztów zarządu i administrowania nieruchomością wspólną,
przyjmowanie rocznego planu gospodarczego,
udzielanie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
podjęcie uchwały o wytoczenie powództwa przeciwko właścicielowi lokalu, który długotrwale zalega z zapłatą należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym - z żądaniem sprzedaży jego lokalu w drodze licytacji włącznie,
udzielanie absolutorium Zarządowi Wspólnoty,
udzielanie Zarządowi Wspólnoty pełnomocnictw do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej,
wyrażanie zgody na podjęcie przez Zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu,
zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
uchwalanie regulaminów obowiązujących na terenie nieruchomości wspólnej,
8.Postanowienia w sprawach wymienionych w par.9 ust.7 wymagają podjęcia uchwały.
9.Uchwały zapadają większością głosów. Większość głosów liczona jest według liczby udziałów lub, w przypadkach określonych w Ustawie o własności lokali, na zasadzie jeden właściciel - jeden głos.
10.W sprawach ustalenia porządku obrad oraz wyboru Komisji Skrutacyjnej głosowania przeprowadzane są przy przyjęciu zasady, że na jednego właściciela (lub upoważnienie) przypada jeden głos,
11.W celu przeprowadzenia głosowania Zebranie Wspólnoty wybiera minimum 2 osobową Komisję Skrutacyjną,
12.Uchwały właścicieli są podejmowane :
na zebraniu,
w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd,
w wyniku głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania przez zarząd,
13.O treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów zawiadamia się właścicieli na piśmie.
14.Właściciel może zaskarżyć uchwałę Wspólnoty do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa lub niniejszym Regulaminem w terminie 6 tygodni.
15.Zarówno na Zebranie Wspólnoty jak i w trybie indywidualnego zbierania głosów, każdy z właścicieli może ustanowić swojego pełnomocnika, zaś pełnomocnictwa wyrażone na piśmie, tylko w wypadkach zgłoszonych wątpliwości, musza być potwierdzone notarialnie. Prawo do zgłoszenia wątpliwości przysługuje przewodniczącemu Zebrania albo członkowi Zarządu - w wypadku indywidualnego zbierania głosów,
16.W sprawach nie przewidzianych w uchwalonym porządku obrad nie można podjąć uchwały. Na wniosek 10% udziałów obecnych na zebraniu możliwa jest zmiana porządku obrad w drodze podjęcia stosownej uchwały w głosowaniu przeprowadzonym stosownie do zasad określonych w par.9 ust.9 niniejszego Regulaminu,
17.Przedmiotem walnego Zebrania Wspólnoty powinny być w szczególności:
sprawozdanie Zarządu,
opinia Komisji Rewizyjnej z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi,
uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów wynikających z przedstawionej kalkulacji dotyczącej:
- bieżącego utrzymania nieruchomości,
- przewidywanych remontów,
- administrowania nieruchomością,
- wynagrodzenia i kosztów Zarządu,
18.Z każdego Zebrania sporządzany jest protokół. Protokół podpisują prowadzący zebranie i protokolant. Załącznikami do protokołu są wszystkie dokumenty związane z zebraniem, a w szczególności zawiadomienie o zebraniu, lista obecności, protokoły Komisji Skrutacyjnej, uchwały i pełnomocnictwa.
§10
Zarząd Wspólnoty:
1.Zarząd kieruje sprawami Wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między Wspólnotą a poszczególnymi właścicielami,
2.Zarząd Wspólnoty w składzie minimum 3 osób wybierany jest w drodze uchwały na Zebraniu Wspólnoty,
3.Zarząd wybiera spośród siebie prezesa, wiceprezesa. Pozostałe osoby pełnią funkcje członków zarządu.
4.Zarząd może pobierać wynagrodzenie zgodnie z Uchwałą Wspólnoty,
5.Wszelkie zlecenia bankowe dotyczące środków finansowych Wspólnoty wymagają podpisów przynajmniej dwóch członków Zarządu, lub członka Zarządu wraz z osobą upoważnioną przez Zarząd.
6.Wolę Wspólnoty reprezentują przynajmniej dwaj członkowie Zarządu działający łącznie,
Czynności zwykłego zarządu podejmuje Zarząd samodzielnie.
Do czynności zwykłego zarządu należą wszystkie sprawy z zakresu zarządzania nieruchomością wspólną nie zastrzeżone do kompetencji Zebrania Wspólnoty, a w szczególności:
- wykonywanie uchwał Wspólnoty w zakresie wskazanym w tych Uchwałach,
- prowadzenie księgowości nieruchomości,
- zawieranie umów na administrowanie nieruchomością zgodnie z odpowiednimi uchwałami Zebrania Wspólnoty,
- zawieranie umów związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych w nieruchomości wspólnej, w tym dostawę energii elektrycznej, wody, o odprowadzanie ścieków, a także umów na wywóz nieczystości, usługi kominiarskie, itp.,
- zawieranie umów na wykonywanie na terenie nieruchomości wspólnej robót konserwatorskich i remontowych ujętych w planie gospodarczym, usuwanie awarii i skutków awarii,
- opłacenie ubezpieczeń, podatków i innych opłat publiczno-prawnych, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
- dochodzenie w imieniu Wspólnoty przypadających z nieruchomości wspólnej pożytków i przychodów, w tym również należnych od członków Wspólnoty Mieszkaniowej,
-Do podjęcia przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu niezbędna jest Uchwała Wspólnoty podjęta na Zebraniu Wspólnoty lub w trybie indywidualnego głosowania wyrażająca zgodę na podjęcie tych czynności,
-Zarząd przedstawia właścicielom rozliczenie finansowe za poprzedni rok do końca pierwszego kwartału roku następnego.
-Jeżeli Zarząd nie wypełnia swych obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, Zebranie Wspólnoty może zawiesić Zarząd w czynnościach lub odwołać Zarząd. Odwołać lub zawiesić w czynnościach można również poszczególnych członków Zarządu,
-W uchwale która stanowi o zawieszeniu Zarządu, Zebranie Wspólnoty postanawia, kto w okresie zawieszenia Zarządu sprawuje zarząd nieruchomością, a w przypadku odwołania powołuje Zarząd w nowym składzie,
§11
Komisja Rewizyjna Wspólnoty:
-Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym,
-Komisja Rewizyjna w składzie 3 osobowym wybierana jest Uchwałą na Zebraniu Wspólnoty,
-Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego
-Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym
-Komisja Rewizyjna okresowo bada dokumenty i finanse Wspólnoty, które winny być każdorazowo udostępnione przez Zarząd,
-Komisja Rewizyjna na koniec roku bada bilans przedłożony przez Zarząd i przedstawia swoją opinię na Zebraniu Wspólnoty wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi
IV. Ponoszenie Kosztów Utrzymania Nieruchomości Wspólnej
§12
Na koszty ponoszone na zarząd i utrzymanie nieruchomości wspólnej właściciele wnoszą zaliczkowo opłaty w wysokości i trybie określonym Uchwałą Zebrania Wspólnoty. Ostateczne rozliczenie zaliczek następuje po sporządzeniu bilansu rocznego.
§13
Zaliczkowe opłaty wnoszone na bieżące koszty utrzymania nieruchomości wspólnej składają się z:
- kosztów bieżącej eksploatacji, w skład której wchodzą w szczególności wydatki na bieżące remonty i bieżącą konserwację,
- opłaty za dostawę energii elektrycznej i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej,
- wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
- koszty Zarządu i Administracji
- inne, o których postanowiła Wspólnota, w tym Fundusz Remontowy.
- Na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej właściciele lokali wnoszą opłaty płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. W przypadku niezachowania terminu wpłaty naliczane będą odsetki ustawowe za każdy dzień zwłoki..
§14
Prócz zaliczki wymienionej w par.13 właściciele wnoszą opłaty związane z utrzymaniem własnego lokalu, z tytułu korzystania z energii elektrycznej i cieplnej, wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości - zgodnie z przyjętą procedurą.
§15
W przypadku podwyższenia przez dostawców cen na usługi wpływające na wysokość opłat, zarząd może ustalić podwyższenie opłat od właścicieli lokali, nie więcej jednak niż proporcjonalnie do wzrostu cen i nie wcześniej niż od dnia wejścia w życie tych podwyżek. Każda inna zmiana opłat (wartościowa lub terminowa) wymaga uchwały Wspólnoty. O każdorazowej zmianie opłat Zarząd niezwłocznie powiadomi właścicieli.
V. Przepisy Końcowe
§16
Za zobowiązania nieruchomości wspólnej odpowiada Wspólnota bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości,
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się Ustawę o własności lokali (Dz.U. Nr 85 z dnia 24.06.1994 r., poz.388 z późniejszymi zmianami) oraz przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego.
Życzę miłej lektury,
W innych wspólnotach wprowadza się jeszcze regulamin Porządku Domowego,
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 20:09, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Tak jak zobowiązałem się na dzisiejszym spotkaniu wklejam poniżej Draft Regulaminu Porządku Domowego Naszej Wspólnoty.
Oczywiście i z draftu wcześniejszego regulaminu i z obecnego dokumentu mogą jak najbardziej korzystać nasi przyjaciele z Poezji II.
Proszę o ewentualne uwagi do niniejszego dokumentu:
(co do zmian, dodania bądź odrzucenia)
REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO
I. Postanowienia ogólne
§1
1.Przestrzeganie regulaminu obowiązuje w równym stopniu wszystkich właścicieli tworzących Wspólnotę Mieszkaniową oraz 1.najemców lokali mieszkalnych i użytkowych należących do członków Wspólnoty.
2.Właściciel lokalu odpowiada za zachowanie osób, którym oddał swój lokal do używania, zarówno domowników, jak i innych osób korzystających z lokalu za jego wiedzą. Właściciel odpowiada również za przestrzeganie przez te osoby niniejszego regulaminu i zobowiązany jest do zapoznania tych osób z regulaminem oraz do powiadomienia Zarządu Wspólnoty kim są osoby, którym oddał swój lokal do używania (nazwisko, imię, obywatelstwo, stały adres zamieszkania).
3.Właściciel lokalu zobowiązany jest powiadomić Zarząd Wspólnoty o wszelkich istotnych zmianach dotyczących jego lokalu, a w szczególności o zmianach własności, zmianach osób zamieszkałych lub uprawnionych do korzystania z lokalu, rozpoczęciu prowadzenia w lokalu działalności gospodarczej lub wynajęciu czy użyczeniu lokalu innemu podmiotowi dla prowadzenia działalności gospodarczej. Ustalenia ust.2 stosują się odpowiednio również do podmiotów gospodarczych którym właściciel oddał swój lokal do używania, niezależnie od formy zawartej umowy.
II. Obowiązki mieszkańców
§2
Właściciele, najemcy i użytkownicy lokali są zobowiązani:
1.Dbać i chronić przed dewastacją budynek, jego instalacje i części przeznaczone do wspólnego korzystania oraz jego otoczenie.
2.W przypadku jakichkolwiek awarii lub nagłych zdarzeń podejmować działania doraźne zabezpieczające przed powstaniem lub rozszerzaniem się szkód w ramach swoich możliwości oraz niezwłocznie zawiadomić dozorcę, zarząd wspólnoty lub administratora, a w razie konieczności również odpowiednie służby, takie jak straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja, pogotowie energetyczne, itp.
3.Zezwolić na wstęp do lokalu służbom remontowym oraz służbom zapobiegającym rozszerzaniu się skutków awarii ilekroć jest to konieczne. Na żądanie służbom tym musi towarzyszyć dozorca, administrator lub członek zarządu wspólnoty.
4.Naprawiać na własny koszt wszelkie zawinione przez siebie szkody powstałe na terenie nieruchomości wspólnej.
5.Utrzymywać użytkowany lokal mieszkalny oraz wszystkie inne użytkowane pomieszczenia w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
III. Przepisy porządkowe
§3
Podstawową zgodnej egzystencji jest dbałość o wspólną własność, wzajemna pomoc, powstrzymanie się od działań mogących przeszkadzać innym oraz nie zakłócanie spokoju współmieszkańcom przez całą dobę.
1.Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 22.00 do 6.00.
2.Trzepanie dywanów może odbywać się w miejscu do tego wyznaczonym w godzinach od 8.00 do 20.00. Niedozwolone jest trzepanie pościeli, ścierek, itp. przez okna czy też na balkonach.
3.Śmieci, w workach foliowych, należy wyrzucać do przeznaczonych do tego pojemników.
4.Usuwanie gruzu pozostawionego po remoncie lokalu i wszelkich zanieczyszczeń części wspólnych odbywa się na koszt właściciela tego lokalu.
§4
1.Trzymane w lokalach zwierzęta nie mogą powodować zagrożenia życia ani zdrowia ludzi i nie mogą zakłócać spokoju. Posiadacze zwierząt domowych są zobowiązani do przestrzegania przepisów sanitarno-porządkowych, m.in. do natychmiastowego sprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta zarówno w budynku i terenu posesji.
2.Osoby opiekujące się bezdomnymi zwierzętami zobowiązane są do przestrzegania przepisów sanitarno-porządkowych, w szczególności do sprzątania zanieczyszczeń i likwidacji przykrych zapachów powodowanych przez te zwierzęta..
3.Niedozwolone jest karmienie ptaków na parapetach okien i balkonach. Zwierzęta mogą być karmione w odległości większej niż 25 metrów od budynku.
4.Psy wyprowadzanie na teren posesji muszą być prowadzone na smyczy lub mieć założony kaganiec.
5.Osoby dokarmiające bezdomne zwierzęta i przestrzegające zaleceń zawartych w pkt.2 i 3 mają prawo zwrócić się do Wspólnoty o udział finansowy w dokarmianiu zwierząt.
§5
1.Balkony powinny być utrzymywane w czystości, a skrzynki na kwiaty umieszczane na balkonach winny być umocowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo.
2.Części wspólne nieruchomości winny być utrzymywane w czystości i porządku, a korzystając z nich, należy przestrzegać przepisów przeciwpożarowych.
3.Na balkonach, w piwnicach, na korytarzach oraz w innych pomieszczeniach nieruchomości wspólnej nie wolno przechowywać motorowerów, motocykli, materiałów łatwopalnych, żrących i cuchnących środków chemicznych, materiałów wybuchowych oraz gazu w butlach.
4.Wszystkie zmiany i modernizacje instalacji technicznych w budynku i lokalach oraz instalowanie wszelkich urządzeń na 1.nieruchomości wspólnej wymagają pisemnej zgody Zarządu Wspólnoty w ciągu 14 dni z określeniem warunków i ograniczeń prowadzenia wymienionych prac.
5.Niedozwolone jest trwałe zastawianie ciągów komunikacyjnych żadnymi przedmiotami. Czasowe zastawianie może mieć miejsce jedynie w uzasadnionych przypadkach (np. remont w lokalu, przeprowadzka. itp.). Przedmioty blokujące ciągi komunikacyjne należy niezwłocznie usunąć na każde, nawet ustne, wezwanie Zarządu Wspólnoty. W przypadku niezastosowania się do wezwania, Zarząd ma prawo spowodować usunięcie tych przedmiotów na koszt i ryzyko osoby, która zastawiła ciągi komunikacyjne.
§6
1.Niedozwolone jest zanieczyszczanie posesji i pomieszczeń wspólnych. Niedozwolone jest niszczenie ścian pomieszczeń wspólnych i elewacji budynku (pisanie, drapanie, malowanie, itp.).
2.Niedozwolone na terenie posesji jest ustawianie lub wieszanie tablic, reklam, szyldów, itp. bez pisemnej zgody Zarządu Wspólnoty.
3.Niedozwolone jest niszczenie zieleni i elementów wyposażenia posesji (np.kosze na śmieci, ogrodzenia, urządzenia do zabaw dla dzieci, itp.).
4.Niedozwolone jest mycie oraz remontowanie pojazdów mechanicznych na terenie posesji.
5.Niedozwolone jest trwałe parkowanie na terenie posesji pojazdów częściowo zdemontowanych i takich, które utraciły zdolność poruszania się. Pojazdy takie należy niezwłocznie usunąć na każde, nawet ustne, wezwanie Zarządu Wspólnoty. W przypadku niezastosowania się do wezwania, Zarząd ma prawo spowodować usunięcie tych pojazdów na koszt i ryzyko osoby, która je pozostawiła.
6.Niedozwolone jest zastawianie drogi pożarowej.
7.Niedozwolone jest wieszanie bielizny i innych przedmiotów na zewnątrz budynku na terenie posesji.
8.Zobowiązuje się mieszkańców, dla zachowania bezpieczeństwa i spokoju własnego oraz sąsiadów, do nie otwierania drzwi klatek schodowych domofonem osobom nieznanym.
9.Rodzice lub opiekunowie prawni obowiązani są dbać, aby dzieci stosowały się do mogących się do nich odnosić postanowień niniejszego regulaminu. Za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają rodzice lub ich opiekunowie prawni.
10.Zobowiązuje się mieszkańców do skutecznego zamykania drzwi wejściowych, bramy garażowej oraz innych drzwi do pomieszczeń wspólnych.
IV. Postanowienia końcowe
Zarząd Wspólnoty zwraca się do wszystkich mieszkańców o przestrzeganie postanowień i zaleceń niniejszego regulaminu. Zarząd informuje, że rażące lub uporczywe wykraczanie przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu, daje Wspólnocie ustawową możliwość wystąpienia na drogę sądową z żądaniem sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
W ramach czasu postaram się podsyłać kolejne informacje, gdybym o czymś zapomniał lub jeśli będę mógł pomóc w tej dziedzinie proszę o pytania.
Pozdrawiam,
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 20:14, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Co do naszych przyjaciół z Poezji II wyjaśniam:
Wiemy już że w odniesieniu do litery prawa musimy mieć odrębne wspólnoty mieszkaniowe na Poezji I i na Poezji II.
Oczywiście zaraz po powołaniu w nich zarządów podpiszemy porozumienia co do współpracy.
Tak by móc mieć wspólną administrację itd.....
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 20:40, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
ABC Wspólnot Mieszkaniowych:
Co to jest wspólnota mieszkaniowa ?
Wspólnota to ogół właścicieli nieruchomości w danym budynku (czasem w kilku budynkach umiejscowionych na tej samej działce).
Jeżeli zatem na jednej działce będą usytuowane dwa bloki, jedną wspólnotę będą tworzyć właściciele lokali w obu blokach....
jeżeli bloki usytuowane będą na dwóch odrębnych działkach na każdej z nich musi powstać odrębna wspólnota mieszkaniowa. (w przypadkach gdy jedno osiedle jest usytułowane na dwóch różnych działkach można dla ułatwienia działania podpisać porozumienia pomiędzy takimi wspólnotami)
Najbardziej funkcjonalne są małe wspólnoty złożone z właścicieli jednego bloku i to najlepiej niezbyt dużego.
Wspólnota mieszkaniowa nie ma osobowości prawnej może jednak zaciągać kredyty czy pozywać do sądu.
Członkami wspólnoty są właściciele lokali nie tylko mieszkalnych, również garaży i lokali użytkowych znajdujących się w danej nieruchomości.
Nie są nimi natomiast osoby zajmujące lokale bez prawa własności. Jeżeli zatem w ramach danej nieruchomości, która jest własnością komunalną, wyodrębniono i sprzedano kilka lokali ich dotychczasowym najemcom, a reszta lokatorów nie zdecydowała się na wykup, wspólnotę mieszkaniową tworzą właściciele wykupionych lokali i gmina jako właściciel reszty lokali, natomiast najemcy nie są członkami wspólnoty i nie mają możliwości decydowania w sprawach wspólnoty. Istnieją dwa rodzaje wspólnot: duża i mała.
Mała – to zwykła współwłasność uregulowana w kodeksie cywilnym i może istnieć w budynku, w którym zlokalizowano maksymalnie siedem lokali.
Duża powstaje tam, gdzie jest więcej niż siedem lokali.
Jak powstaje wspólnota ?
Wspólnoty nie można założyć, powstaje ona bowiem niejako automatycznie z mocy prawa w nieruchomości, w której wyodrębniono i zbyto choćby jeden lokal, a oprócz niego istnieje przynajmniej siedem następnych możliwych do wyodrębnienia.
Zatem na początku wspólnota składa się z dwóch właścicieli – tego, który sprzedał lokal(np. dewelopera) i jest właścicielem reszty budynku oraz właściciela lokalu.
Z biegiem czasu i w miarę sprzedaży następnych lokali udział dotychczasowego właściciela będzie się zmniejszał, a liczba członków wspólnoty będzie się zwiększać. Wyodrębnienie lokalu oprócz umowy może nastąpić także z mocy orzeczenia sądu.
Jak wspólnota zaczyna działać ?
Jak już wspomniałem wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa z chwilą wyodrębnienia własności choćby jednego lokalu.
Jednak aby wspólnota mogła zacząć działać, należy dopełnić pewnych formalności. Przede wszystkim trzeba zwołać pierwsze zebranie właścicieli i wybrać zarząd.
Na pierwszym zebraniu właściciele powinni również podjąć pierwsze uchwały dotyczące statutu (regulaminu) wspólnoty i regulaminu porządku domowego, wyboru sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz wysokości miesięcznej zaliczki na pokrycie kosztów zarządu.
Wybrany zarząd powinien też podjąć pierwsze niezbędne działania: zgłosić się do urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON, założyć wspólnocie konto w banku i zgłosić się do urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP.
Zarządzanie !
Każdy właściciel lokalu jest jednocześnie właścicielem lokalu i współwłaścicielem nieruchomości wspólnej. Odnośnie do lokalu służą mu wszystkie prawa, jakie służą właścicielowi każdej rzeczy.
Może on zatem lokalem rozporządzać oraz korzystać z niego.
Znacznie większe trudności powstają podczas sprawowania zarządu nieruchomością wspólną. O ile w ramach własności lokalu właściciel prawie w ogóle nie musi się liczyć z niczyim zdaniem, o tyle zarząd nieruchomością wspólną wymusza już konieczność współdziałania członków wspólnoty, dlatego wspólnoty mają obowiązek powierzyć lub wybrać zarząd nieruchomości wspólnej.
Zarząd powierza się osobie fizycznej lub prawnej w umowie notarialnej o ustanowieniu odrębnej własności lokali lub później w innej umowie w formie aktu notarialnego.
Właściciele powierzając zarząd, mogą określić również sposób zarządzania nieruchomością wspólną i to odmiennie niż przewiduje ustawa o własności lokali.
Wspólnota nie musi powierzyć zarządu, może go też na początku swojej działalności wybrać. Wybrany zarząd może być jedno- lub wieloosobowy i może składać się z właścicieli mieszkań albo osób z zewnątrz.
Wybrany zarząd kieruje sprawami wspólnoty, reprezentuje właścicieli lokali na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami.
Na mocy uchwały właścicieli lokali zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili zawieszeni w czynnościach lub odwołani. Członkowie zarządu nie muszą mieć licencji, chyba że prowadzą w tym zakresie działalność gospodarczą. Wybrany zarząd może zarządzać sam lub też zlecić zarządzanie na podstawie umowy zlecenia danej osobie fizycznej lub prawnej.
Zarządca taki zajmuje się wówczas sprawami bieżącymi wspólnoty w takich granicach, jakie określono w umowie, musi również posiadać licencję zawodową.
Wybór odpowiedniego zarządcy nie jest sprawą łatwą, szczególnie wówczas, kiedy dokonuje się go po raz pierwszy. Zawsze jednak należy zapoznać się przynajmniej z kilkoma ofertami, co daje możliwość ich porównania.
Podejmowanie decyzji !
Zarząd lub zarządca podejmuje samodzielnie czynności zwykłego zarządu, robi więc wszystko, co wiąże się z załatwieniem bieżących spraw.
Zawiera umowy o dostawę energii, wody i innych usług dla nieruchomości wspólnej, prowadzi ewidencję.
Przygotowuje też roczne sprawozdania finansowe i plany gospodarcze, realizuje uchwały wspólnoty, organizuje zebrania, przygotowuje projekty uchwał, organizuje prace porządkowe i remontowe.
Bardzo istotne jest rozróżnienie, czy dane czynności należą do zwykłego zarządu, czy go przekraczają. Pierwsze zwykle dotyczą bieżącej eksploatacji nieruchomości, drugie spraw istotnych dla wspólnoty.
Zarząd w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu nie może podejmować decyzji samodzielnie i potrzebuje zgody właścicieli lokali podjętej w drodze uchwały. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu zalicza się przede wszystkim:
1.ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej,
2.przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
3.ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
4.zmianę przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
5.udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu,
6.udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej,
7.dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
8.nabycie nieruchomości,
9.wytoczenie powództwa właścicielowi mieszkania zalegającemu z opłatami lub wykraczającemu w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo swoim niewłaściwym zachowaniem czyniącemu uciążliwym korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej,
10.ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które będą zaliczane do kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
11.udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych,
12.określenie zakresu i sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Uchwały właścicieli lokali są podejmowane na zebraniu lub w drodze indywidualnego zbierania głosów przez zarząd.
Uchwała może też być wynikiem głosów oddanych częściowo na zebraniu, częściowo w drodze indywidualnego ich zbierania, np. gdy na zebraniu nie było wystarczającej ilości osób.
Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali, liczoną według wielkości udziałów, chyba że w umowie lub w uchwale postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos.
Takie głosowanie może mieć jednak miejsce, jeżeli suma udziałów w nieruchomości wspólnej nie jest równa 1 albo większość udziałów należy do jednego właściciela. Wówczas głosowanie według zasady, że na każdego właściciela przypada jeden głos, wprowadza się na każde żądanie właścicieli lokali posiadających łącznie co najmniej 1/5 udziałów w nieruchomości wspólnej.
Głosowanie „jeden właściciel – jeden głos” daje właścicielom szansę przełamania monopolu właściciela większościowego np. gminy, bo gdy należy do niej większość lokali, to i większość udziałów w nieruchomości wspólnej. Może ona zatem przegłosować pozostałych członków wspólnoty, a tym samym narzucić swoją wolę.
Głosowanie „jeden właściciel – jeden głos” zapobiega więc tej sytuacji. O treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie. W razie braku zgody wymaganej większości właścicieli lokali zarząd lub zarządca może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie, mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich właścicieli.
Również każdy właściciel lokalu może zaskarżyć podjętą uchwałę do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami lub z umową właścicieli lokali albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania lub w inny sposób narusza jego interesy.
Powództwo to może być wytoczone przeciwko wspólnocie mieszkaniowej w terminie 6 tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu ogółu właścicieli albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów. Mimo zaskarżenia uchwała podlega wykonaniu, chyba że sąd wstrzyma jej wykonanie do czasu zakończenia sprawy.
Raz w roku, nie później niż w pierwszym kwartale, zarząd lub zarządca musi zwołać zebranie, na którym składa sprawozdanie ze swojej działalności, a wspólnota ocenia jego pracę i udziela lub nie absolutorium.
Właściciele uchwalają wówczas również roczny plan gospodarczy i opłaty na pokrycie jego kosztów. Jeżeli zarząd lub zarządca nie zwoła corocznego zebrania, wówczas uczynić to może każdy właściciel. W pozostałych wypadkach zarząd lub zarządca zwołuje zebrania w razie potrzeby. Musi je zwołać, jeżeli zwrócą się do niego o to z wnioskiem właściciele dysponujący co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej.
O zwołaniu zebrania zarząd lub zarządca powiadamia każdego właściciela przynajmniej tydzień przed terminem, informując o dniu, godzinie, miejscu, porządku obrad, a gdy na zebraniu mają być wprowadzone zmiany w prawach i obowiązkach właścicieli lokali, musi również o tym poinformować, podając propozycje zmian.
Koszty i opłaty !
We wspólnocie mieszkaniowej nie płaci się ani czynszu, ani kosztów administracyjnych. Nie oznacza to, że właściciele nie ponoszą żadnych opłat.
Oprócz opłat związanych z ich lokalami (prąd, gaz, woda itd.). muszą ponosić koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, np. remonty, bieżąca konserwacja oraz utrzymanie czystości i porządku w budynku, opłaty za energię elektryczną w nieruchomości wspólnej, za antenę zbiorczą i windę, wynagrodzenie zarządu lub zarządcy, a także ubezpieczenie i podatki.
Właściciele lokali pokrywają te koszty w ułamkowych częściach, odpowiednio do wielkości swoich udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej. Zaliczki na poczet kosztów utrzymania płaci się do 10 dnia każdego miesiąca. Najważniejsze jest jednak to, że nikt inny tylko właściciele sami decydują, ile mają płacić, podejmując w tej sprawie uchwałę.
Jeżeli zarząd lub zarządca próbuje samowolnie narzucić wysokość opłat, właściciele zawsze mogą „zrezygnować z jego usług”. Może być jednak i tak, że większość właścicieli zgodziła się na określone opłaty, z których mniejszość nie jest zadowolona.
Właściciel, który z danymi opłatami się nie zgadza nie ma prawa ich nie płacić, ma prawo natomiast zwrócić się do sądu o rozstrzygnięcie, zaskarżając uchwałę. W stosunku do właścicieli, którzy nie płacą zaliczek wspólnota ma prawo dochodzić należności w sądzie oraz naliczać odsetki za zwłokę.
Dochodzenie tych sum odbywa się w postępowaniu upominawczym. W tym celu trzeba wnieść pozew do sądu rejonowego z wnioskiem o wydanie nakazu zapłaty. Gdy taka osoba permanentnie nie płaci, wspólnota po podjęciu stosownej uchwały może też w ostateczności wystąpić do sądu z wnioskiem o przymusową sprzedaż tego lokalu.
Dobrze zarządzana wspólnota ma możliwości znacznego obniżania własnych kosztów. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, by wspólnota wynajmowała zbędne suszarnie, strych czy miejsce na reklamę na elewacji.
Czynsz z takich najmów będzie dochodem całej wspólnoty i będzie się przyczyniał do obniżenia kosztów zarządu tą nieruchomością.
Właściciele lokali mogą też utworzyć fundusz remontowy, np. na określony cel (remont dachu, ocieplenie budynku) lub ogólny – na przyszłe wydatki remontowe. Sami ustalają też wysokość miesięcznych wpłat na ten fundusz.
Funduszem dysponuje zarząd, który jednak nie ma prawa wydać zgromadzonych pieniędzy na cel inny niż określony przez właścicieli. Jeżeli właściciele lokali chcą korzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wpłat na fundusz remontowy, to fundusz powinien być wyodrębniony.
Najlepiej, żeby stanowił osobną pozycję w ewidencji kosztów lub żeby środki gromadzono na subkoncie w banku. Pieniądze z funduszu nie muszą być wydawane co roku, wolno je zbierać przez kilka lat na określony cel. Właściciele decydują również w uchwale o terminie przeprowadzenia prac w nieruchomości wspólnej. Wiąże ona wszystkich właścicieli mieszkań, czyli i tych, których przegłosowano.
Dla każdej nieruchomości wspólnej ma być prowadzona ewidencja pozaksięgowa kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Tym obowiązkiem ustawa o własności lokali obarczyła zarząd lub zarządcę, a okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy. Zarząd lub zarządca musi dokonywać rozliczeń finansowych przez rachunek bankowy. Ma to zapewnić bezpieczne gospodarowanie pieniędzmi wspólnoty oraz prawidłowe rozliczanie.
Likwidacja wspólnoty !
W teorii likwidacja wspólnoty jest możliwa, ale w praktyce raczej nie występuje. Dopóki bowiem choćby jeden lokal w ramach nieruchomości stanowi własność osoby, która nie jest jednocześnie właścicielem pozostałej części nieruchomości, likwidacja wspólnoty mieszkaniowej nie jest możliwa ani w drodze czynności prawnej, ani w drodze orzeczenia sądu.
W zasadzie likwidacja wspólnoty jest możliwa jedynie w sytuacji, w której właścicielem całej nieruchomości staje się ta sama osoba, np. jeden z właścicieli lub osoba trzecia kupiła od dotychczasowych właścicieli wszystkie lokale w budynku. Znika wówczas przyczyna, dla której wspólnota ma istnieć i kończy ona również swój byt prawny.
Podsumowanie !
Idea wspólnoty mieszkaniowej jest odbiciem demokracji w jej najmniejszym możliwym rozmiarze, gdzie zebranie właścicieli jest rodzajem sejmu, podejmowane uchwały – stanowionym prawem, a zarząd lub zarządca rządem, który w oparciu o te uchwały zarządza wspólnotą i reprezentuje ją na zewnątrz.
Poprawne zarządzanie wspólnotą w głównej mierze zależy od ludzi, którzy są jej członkami. Ludzie ci albo dążą do wspólnego dobra i szukają kompromisu, albo potrafią się tylko kłócić, najczęściej dla zasady, nie mając przy tym nic do zaproponowania.
Niestety zbyt wiele wspólnot jest wiernym odbiciem obecnej fazy demokracji w naszym kraju. Wiele zebrań poziomem przypomina debaty sejmowe, a skuteczność wielu zarządów – poczynania rządu. Na szczęście jest i wiele pozytywnych przykładów dobrze zarządzających się wspólnot mieszkaniowych, których członkowie niemałym trudem zdołali doprowadzić całą nieruchomość do blasku i świetności, jakiej nigdy wcześniej nie zaznała.
Niejedna wspólnota wykazała się przy tym niesamowitą pomysłowością i przedsiębiorczością, przed którą pozostaje tylko chylić czoła z nadzieją, że jest to zaraźliwe i w przyszłości ci ludzie, nauczeni doświadczeniem małych demokracji, doprowadzą również nasz kraj do takiego blasku i świetności.
Przyjemnej lektury ABC Wspólnot....
|
|
Powrót do góry |
|
|
harcerz
Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI/C
|
Wysłany: Nie 20:58, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Uwagi dot. regulaminu wspólnoty
§6 pkt. 1 (Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej w części przekraczającej wydatki) - wydaje mi się że powinny w pierwszej kolejności trafiać na fundusz remontowy;
§7 pkt. 3 (właściciel lokalu jest zobowiązany zezwolić na wstęp do stanowiących jego własność lokali oraz pomieszczeń ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia) odczytu liczników
§8 pkt. 2 Zarząd sprawowany jest w sposób określony w rozdziale 4 Ustawy o własności lokali z uwzględnieniem postanowień szczególnych zawartych w niniejszym Regulaminie
§9 pkt. 2 Zarząd jest zobowiązany zwołać coroczne Zebranie Wspólnoty co najmniej raz w roku, nie później niż do końca pierwszego kwartału każdego roku. Jeżeli Zarząd tego w terminie nie uczyni, zebranie może zwołać każdy z właścicieli.
§9 pkt. 4 w jakiej formie ma być powiadomienie o terminia spotkania - listownie, zawiadomienia na tablicy ogłoszeń?
§10 Może zostawić Zarząd 3-osobowy (np. max 2 osoby z jednej klatki), a pozostałe klatki niech wybierają członków komisji rewizyjnej (po jednym z każdej klatki), przy czym cały skład komisji rewizyjnej mógłby uczestniczyć wówczas z głosem doradczym w zebraniach zarządu? - to tak a propos pomysłu dot. zarządu z dzisiejszego spotkania.
Pzdrawiam
Marcin
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 21:03, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Cd... info
Co to jest udział ?
Każdy właściciel ma swój udział w budynku, a precyzyjniej - w tzw. nieruchomości wspólnej (klatkach, strychach, suszarniach, instalacjach itp.).
Udział równa się stosunkowi powierzchni lokalu do łącznej powierzchni lokali w nieruchomości wspólnej. Czyli jeśli masz lokal o powierzchni 60,15 m kw., a cały budynek ma 1500,94 m kw, to twój udział wynosi 6015/150094.
Suma udziałów powinna być oczywiście równa 1; jeżeli jest inaczej, oznacza to, że popełniono błędy w pomiarze lokali lub w zapisywaniu udziałów.
Uwaga! Nie należy wyliczać udziału w ułamku dziesiętnym. Prowadzi to z reguły do sytuacji, w której suma udziałów nie jest równa jeden, a w rezultacie - do różnych kłopotów rozliczeniowych.
Wielkość twojego udziału decyduje, ile zapłacisz na utrzymanie budynku, oraz jak duży jest twój wpływ na zarządzanie nieruchomością.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 21:08, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Witaj Marcine,
Wszystkie te dokumenty można modyfikować,
są to tylko draft-y obowiązujące w innych wspólnotach mieszkaniowych,
Ale oczywiście każda uwaga jest cenna... Na wersję ostateczną mamy czas do lipca.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Artur W
Dołączył: 25 Kwi 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI A
|
Wysłany: Nie 21:11, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Cd.....
Kiedy zebranie ?
Członkowie wspólnoty powinni się spotykać przynajmniej raz do roku. Zebranie właścicieli zwołuje zarząd wspólnoty, który co najmniej tydzień przed zebraniem musi na piśmie powiadomić wszystkich właścicieli o dniu, godzinie, miejscu i porządku obrad.
Zebrania właścicieli mogą być również zwoływane w nadzwyczajnych wypadkach (gdy np. trzeba natychmiast wyremontować uszkodzony przez burzę dach albo gdy domagają się tego sami właściciele mający co najmniej jedną dziesiątą udziałów w nieruchomości wspólnej). Także te zebrania zwołuje zarząd wspólnoty.
Jak głosować ?
Decyzje (uchwały) właścicieli zapadają tzw. absolutną większością. Aby uchwała była podjęta, musi głosować za nią ponad 50 proc. ogółu, a nie tylko większość uczestników zebrania. Zebranie nie jest zresztą konieczne do podjęcia uchwały. Zarząd może - a na żądanie 10 proc. właścicieli musi - przeprowadzić głosowanie także w trybie indywidualnego zbierania głosów. Typowa jest sytuacja, kiedy część głosów "za" uzyskuje się na zebraniu, a resztę - aż do momentu przekroczenia 50 proc. ogółu - zbiera zarząd indywidualnie.
Zazwyczaj głosuje się udziałami.
Ustawa dopuszcza jednak głosowanie na zasadzie "1 właściciel = 1 głos", jeżeli:
1. wcześniej, w głosowaniu udziałami, przyjęto taką zasadę głosowania;
2. takiego sposobu głosowania zażądali właściciele posiadający łącznie co najmniej jedną piątą udziałów.
UWAGA! Ta druga możliwość dostępna jest tylko w tych wspólnotach, w których jeden właściciel ma więcej niż połowę udziałów.
|
|
Powrót do góry |
|
|
harcerz
Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI/C
|
Wysłany: Nie 21:24, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Uwagi dot. regulaminu porządku domowego
§3 pkt. 1a proponuję dołączyć jeszcze jakiś zapis dot. unikania hałaśliwych prac w soboty, niedziele i inne dni wolne od pracy
§3 pkt. 3 może wartałoby rozbudować ten punkt o kwestie sortowania śmieci.
§4 pkt. 2 może wartałoby dodać coś w stylu - na zagospodarowanie części nieruchomości na potrzeby bezdomnych zwierząt zgodę musi wydać zarząd - chodzi o to, żeby nie stworzyć tutaj kolejnego przytuliska
§5 pkt. 2 Na balkonach, w piwnicach, na korytarzach oraz w innych pomieszczeniach nieruchomości wspólnej nie wolno przechowywać motorowerów, motocykli (z wyłączeniem garażu podziemnego lub miejsc postojowych), materiałów łatwopalnych, żrących i cuchnących środków chemicznych, materiałów wybuchowych oraz gazu w butlach
To tyle na ten moment, mam nadzieję że ktoś jeszcze będzie miał jakieś pomysły
A tak poza tym to bardzo dobry materiał wyjściowy Dzięki Arturze
Pozdrawiam
Marcin
|
|
Powrót do góry |
|
|
MariuszP
Dołączył: 18 Mar 2008
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PIIB
|
Wysłany: Nie 22:18, 18 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
harcerz napisał: | Uwagi dot. regulaminu porządku domowego
§3 pkt. 1a proponuję dołączyć jeszcze jakiś zapis dot. unikania hałaśliwych prac w soboty, niedziele i inne dni wolne od pracy
|
Może z ograniczaniem hałasu poczekajmy aż wszyscy się urządzą.
Zresztą, gdy ruszy Poezji III to jakaś tam wiertareczka u sąsiada to będzie pikuś.
Przyłączam się do podziękowań dla Artura.
Pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
Małgocha
Dołączył: 14 Mar 2008
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI
|
Wysłany: Śro 14:42, 21 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO wygląda Artur bardzo ciekawie
Proponuję zmianę w §5 :
p.5
Niedozwolone jest trwałe zastawianie ciągów komunikacyjnych żadnymi przedmiotami. Czasowe zastawianie może mieć miejsce jedynie w uzasadnionych przypadkach (np. remont w lokalu, przeprowadzka. itp.). Czas zastawiania ciągów komunikacyjnych powinien być jak najkrótszy, dłuższy postój powinien być zgłoszony Ochronie. Przedmioty blokujące ciągi komunikacyjne należy niezwłocznie usunąć na każde, nawet ustne, wezwanie Zarządu Wspólnoty / Ochrony(?). W przypadku niezastosowania się do wezwania, przedmioty zostaną usunięcie na koszt i ryzyko osoby, która zastawiła ciągi komunikacyjne.
Dodałabym też kolejny punkt do §5:
p.6
Niedozwolone jest zajmowania / zastawianie miejsc postojowych / garażowych bez zgody ich właścicieli. Pojazdy parkujące pomimo powyższego zakazu, zostaną usunięcie na koszt ich właściciela.
|
|
Powrót do góry |
|
|
wilq
Dołączył: 24 Mar 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI/65
|
Wysłany: Czw 21:39, 22 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Zainspirowany uwagami Małgosi, proponuję kilka dodatkowych zapisów do Regulaminu Porządku Domowego, które zresztą częściowo już wcześniej pojawiały się jako problemy mieszkańców:
§2 p. 6 Odpowiadać za wprowadzone przez siebie osoby na teren osiedla, tak aby spełniały one Regulamin Wspólnoty i Regulamin Porządku Domowego.
§5 p. 7 Zabrania się parkowania pojazdów poza wyznaczonymi miejscami.
§5 p. 8 Zabrania się palenia tytoniu na korytarzach oraz w innych pomieszczeniach nieruchomości wspólnej.
§5 p. 9 Zabrania się wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z balkonów i okien. W szczególności zabrania się również zrzucania popiołu i innych pozostałości po paleniu tytoniu z balkonów i okien.
Ponadto:
Według mnie wspólnota nie powinna finansować dokarmiania zwierząt za pieniądze mieszkańców (proponuję zlikwidować zapis: 5.Osoby dokarmiające bezdomne zwierzęta i przestrzegające zaleceń zawartych w pkt.2 i 3 mają prawo zwrócić się do Wspólnoty o udział finansowy w dokarmianiu zwierząt. ).
Pieniądze wpłacane przez nas powinny w całości pracować na nas....
|
|
Powrót do góry |
|
|
MariuszP
Dołączył: 18 Mar 2008
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PIIB
|
Wysłany: Pią 1:22, 23 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Artur W napisał: | Jeżeli zatem na jednej działce będą usytuowane dwa bloki, jedną wspólnotę będą tworzyć właściciele lokali w obu blokach....
jeżeli bloki usytuowane będą na dwóch odrębnych działkach na każdej z nich musi powstać odrębna wspólnota mieszkaniowa. (w przypadkach gdy jedno osiedle jest usytuowane na dwóch różnych działkach można dla ułatwienia działania podpisać porozumienia pomiędzy takimi wspólnotami)
|
Chyba chodzi o odrębne księgi wieczyste a nie odrębne działki geodezyjne. tzn. jeśli bloki stoją na różnych działkach, ale wpisanych w tej samej KW to mogą zawiązywać jedną wspólnotę. Numer KW działek 74/2 i 75/2 pod Poezji II to WA6M/00441483/1 i jest on najprawdopodobniej inny niż pod Poezji I
Jeśli chodzi o komentarze i propozycje do regulaminu porządku domowego zaproponowanego przez Artura, to pozwolę sobie zauważyć że obowiązujący nas obecnie regulamin jest podobny. Główna różnica jest taka, że w tym narzuconym nam regulaminie często pojawia się termin "na wezwanie zarządcy" a nie np. ochrony, jak proponuje Małgocha.
Wydaje mi się ,że w regulaminie i propozycjach dużo punktów to "oczywiste oczywistości" i nie należy ich wpisywać, bo zbyt mocno uszczegółowiony regulamin może działać przeciwko nam np: wskazywanie palenia tytoniu (inne rzeczy można palić?), zachowań na balkonie (mogą pojawić się punkty dotyczące zachowań pod balkonem), konieczności znajomości regulaminu wspólnoty przez naszych gości, konieczność sprzątania zanieczyszczeń po bezdomnych zwierzętach przez dokarmiającego(a po swoich zwierzętach nie?), możliwość zlicytowania mieszkania za karę itp.:
Moim zdaniem nie powinniśmy zanadto rozbudowywać i udziwniać regulaminu bo i tak nie wymienimy wielu drobiazgów, które powinny wynikać z kultury, szacunku dla sąsiadów i czyjejś własności, podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny a nie zapisów regulaminowych.
Pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
|
wilq
Dołączył: 24 Mar 2008
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PI/65
|
Wysłany: Pią 15:44, 23 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Właśnie ten regulamin porządku domowego służy zapisaniu "oczywistości" jako uzgodnioniej woli większości mieszkańców wspólnoty. Można powiedzieć, że wszystkie te sprawy są oczywiste i nie warto ich zapisywać, ale łatwiej się powołać na regulamin ustalony przez nas niż np. na zdrowy rozsądek (bo każdy może mieć inny ;o)) lub na przepisy w Dzienniku Ustaw, ponieważ na co dzień żyjemy tym co między sobą ustalamy, a Dz.U. jest nam bardzo odległy.
Masz rację, że nie wymienimy wszystkiego, ale wskażmy chociaż dobry kierunek.
Ad. Palenia innych rzeczy: Osobiście sadzę, że palenie innych rzeczy jest raczej marginalne i najczęściej nie odbywa się spektakularnie w częściach wspólnych ;o) Ale faktycznie może nie zapisałem tego precyzyjnie i może należy to uszczegółowić. W poprzedniej wspólnocie, w której mieszkałem, w regulaminie był taki zapis: "Zabrania się palenia papierosów w pomieszczeniach wspólnych budynku, a w szczególności w hali garażowej, w pomieszczeniach gospodarczych, na korytarzach i na klatkach schodowych."
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|